Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ - ΕΚΦΩΤΙΣΗ

Εδώ συζητάμε για τεχνικά θέματα φωτογράφισης του καιρού!

Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ - ΕΚΦΩΤΙΣΗ

Δημοσίευσηαπό freddy » Τετ 31 Αύγ 2011, 22:05

Συνεχίζοντας την πρωτοβουλία του Γιώργου να ασχοληθούμε με το θέμα φωτογραφία καιρού (και όχι μόνο),
αντιγράφω μηνύματα που είχα στείλει παλιότερα στη λίστα , με σκοπό να βοηθηθούμε όλοι στην προσπάθειά μας
να καταγράψουμε σωστά και δημιουργικά τις εικόνες που ο φίλος μας ο καιρός μας προσφέρει απλόχερα.

Τα μηνύματα αυτά ασχολούνται το καθένα με ένα κεφάλαιο της φωτογράφισης και απευθύνονται κυρίως σε αυτούς
που έχουν λίγες γνώσεις και ξεκινούν τώρα να ασχολούνται πιό σοβαρά με την φωτογράφηση καιρού-
και όχι μόνο.

Θα παρομοιάσω την φωτογραφική μηχανή με ένα μάτι για να γίνουν πιό
κατανοητά αυτά που θα γράψω.
1.Η ΙΡΙΔΑ του ματιού αντιστοιχεί στο ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ της μηχανής.
2.Τα ΒΛΕΦΑΡΑ αντιστοιχούν στο ΚΛΕΙΣΤΡΟ.

Όταν φωτογραφίζουμε καταγράφουμε στο φιλμ (η στον αισθητήρα στις
ψηφιακές μηχανές) το φως που αντανακλούν η εκπέμπουν διάφορα
αντικείμενα.

Για να καταγραφεί αυτό το φως σωστά, πρέπει να επιτρέψουμε να φτάσει
στο φιλμ η σωστή ποσότητα φωτός. Ούτε λιγότερο γιατί τότε η
φωτογραφία μας θα είναι υποφωτισμένη(σκοτεινή), ούτε και περισσότερο
γιατί τότε θα είναι υπερφωτισμένη (πολύ φωτεινή η και καμμένη).

Όταν είμαστε έξω στον ήλιο, έχουμε παρατηρήσει ότι οι κόρες των
ματιών μας γίνονται πολύ μικρές. Κι αν κοιτάξουμε ένα εκτυφλωτικό
φως, ανοίγουμε για ελάχιστο χρόνο τα βλέφαρά μας για να μην
τυφλωθούμε.
Αντίθετα στο σκοτάδι οι κόρες μας διαστέλλονται πολύ και τα βλέφαρά
μας δεν ανοιγοκλείνουν παρά μόνο για να υγράνουν το μάτι μας.

Το ίδιο πρέπει να γίνει και στην φωτογράφηση.
Ρυθμίζουμε τις δύο μεταβλητές - διάφραγμα φακού και ταχύτητα
κλείστρου κι έτσι ελέγχουμε ακριβώς την ποσότητα του φωτός που θα
καταγραφεί.
Βρίσκουμε δηλαδή τον σωστό συνδυασμό των δύο αυτών μεταβλητών.

Αν αλλάξουμε την μία μεταβλητή, τότε πρέπει να αλλάξουμε και την άλλη
προς την αντίθετη κατεύθυνση, ώστε η ποσότητα του φωτός που θα πέσει
τελικά στο φιλμ, να παραμείνει σταθερή.
Με απλά λόγια, όταν αυξάνω ταχύτητα, πρέπει να ανοίξω το διάφραγμα
και αντίστροφα.

Σε ΟΛΕΣ τις μηχανές υπάρχει μία ΘΕΣΗ Μ (manual) , όπου επιλέγουμε
εμείς και ταχύτητα και διάφραγμα.
Για να βρούμε τις τιμές αυτές πρέπει να ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΟΥΜΕ* την εικόνα
μας.
Οι σύγχρονες μηχανές έχουν ενσωματωμένο φωτόμετρο και μας δείχνουν αν
με τον συνδυασμό που επιλέξαμε η φωτογραφία μας θα είναι σωστή σε
φωτεινότητα.
Υπάρχει επίσης μία ΘΕΣΗ Α (προτεραιότητα διαφράγματος-aperture
priority), όπου επιλέγουμε εμείς το διάφραγμα και στη συνέχεια η
μηχανή μας προτείνει την σωστή ταχύτητα. Αυτό το κάνουμε σε
φωτογραφίες που θέλουμε να έχουμε τον έλεγχο του βάθους πεδίου
(την περιοχή δηλαδή όπου τα αντικείμενα δεν βγαίνουν φλου)
http://tinyurl.com/5ce8vw
http://www.illinoisphoto.com/pictures/d ... 8-rain.jpg
http://www.fs.uiuc.edu/images/swmprojec ... Before.jpg
http://wallpapers.free-review.net/42__W ... dscape.htm

Καθώς επίσης και μιά ΘΕΣΗ S (προτεραιότητα ταχύτητας-speed
priority),όπου επιλέγουμε εμείς την ταχύτητα και τότε η μηχανή μας
προτείνει το σωστό διάφραγμα.
Αυτό το κάνουμε όταν φωτογραφίζουμε κινούμενα θέματα-τότε δηλαδή που
η εικόνα μας θα επηρεαστεί σημαντικά από την τιμή της ταχύτητας:
http://www.freefoto.com/images/16/05/16 ... in_web.jpg
http://expn.go.com/media/xgames/sxg/200 ... ally06.jpg
http://img205.imageshack.us/img205/3717/volley1bb0.jpg

Τέλος υπάρχει μία ΘΕΣΗ Ρ , όπου η μηχανή αυτόματα επιλέγει και
ταχύτητα και διάφραγμα.
Είναι η ΑΥΤΟΜΑΤΗ θέση αυτή,η πιό ΑΠΛΗ και ΕΥΚΟΛΗ, που απευθύνεται σε
όσους δεν θέλουν να πονοκεφαλιάζουν ,αλλά και σε εκείνους που τραβάνε
πολύ βιαστικά εστιάζοντας περισσότερο την προσοχή τους στο θέμα και
την σύνθεση.
Μας λύνει λοιπόν τα χέρια η θεση αυτή, ΑΡΚΕΙ-ΠΡΟΕΞΤΕ- ΝΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ
ΠΡΩΤΑ ΣΩΣΤΑ Η ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ...

* ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ
Το ενσωματωμένο φωτόμετρο των περισσότερων μηχανών έχει τρεις τρόπους
να μετρά την φωτεινότητα της εικόνας
1. Φωτομέτρηση γενική και υπολογισμός του μέσου όρου.
2. Φωτομέτρηση κυρίως της κεντρικής περιοχής της εικόνας.
3. Φωτομέτρηση του κεντρικού σημείου της εικόνας.

Επιλέγουμε τον πρώτο τρόπο όταν η εικόνα μας δεν έχει μεγάλες
αντιθέσεις (πολύ σκοτεινές και πολύ φωτεινές περιοχές συγχρόνως)
http://tinyurl.com/67athy
http://tinyurl.com/667du8

Ο δεύτερος είναι ο τρόπος που πρέπει να χρησιμοποιούμε συνήθως ( ο
τρίτος τρόπος που μετρά την φωτεινότητα σημείου απαιτεί πολύ μεγάλη
εμπειρία).
Ρυθμίζουμε λοιπόν την μηχανή, ώστε το φωτόμετρό της να μετράει την
κεντρική περιοχή της εικόνας. Στη συνέχεια επιλέγουμε το τμήμα της
εικόνας μας που θέλουμε να βγει κανονικό (ούτε φωτεινό, ούτε
σκοτεινό), και με την μηχανή στην ΘΕΣΗ Ρ, την αφήνουμε να επιλέξει
ταχύτητα και διάφραγμα. "Κλειδώνουμε" την επιλογή αυτή με το AE LOCK
(κλείδωμα αυτόματης έκθεσης-auto exposure lock), επανασυνθέτουμε το
κάδρο μας και τραβάμε.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:

http://www.flickr.com/photos/13600637@N07/2694633387/
Εδώ η φωτομέτρηση έγινε στο σύννεφο, κλειδώθηκαν ταχύτητα και
διάφραγμα, η μηχανή στράφηκε ελαφρά προς τα κάτω και έγινε η λήψη.
Παρατηρείστε ότι το κοντινό βουνό είναι σκοτεινό (υποφωτισμένο). Αν η
φωτομέτρηση είχε γίνει σε αυτό, τότε θα διακρινόταν οι λεπτομέρειές
του, όμως τα σύννεφα θα είχαν βγει τόσο φωτεινά που θα είχε χαθεί η
δική τους λεπτομέρεια.

http://www.flickr.com/photos/13600637@N ... 3/sizes/l/
Εδώ η φωτομέτρηση έγινε στην περιοχή του βουνού με τον μεσαίο τόνο-
στις πλαγιές κάτω από τα χιόνια. Δεν έγινε ούτε στον ουρανό, ούτε και
στο πρώτο πλάνο με τα κοντινά χωράφια.
Αν είχε γίνει στον ουρανό, τότε αυτός θα έβγαινε "σωστός" κι όλη η
υπόλοιπη εικόνα θα ήταν από σκοτεινή έως μαύρη.
Αν είχε γίνει στα κοντινά χωράφια, αυτά θα έβγαιναν "σωστά" και όλη η
υπόλοιπη εικόνα από φωτεινή έως "καμμένη".

Υπάρχουν όμως λύσεις για τις μη σωστά εκφωτισμένες εικόνες.
Με τα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ εικόνας μπορούμε να τις φωτίσουμε η να
τις σκουρήνουμε και να διορθωθεί το λάθος την ώρα της λήψης.
Μπορούμε ακόμα και να τις φωτίσουμε η να τις σκοτεινιάσουμε περιοχικά.
Αυτό δεν είναι μεμπτό, αφού με αυτήν την ενέργεια μπορούμε να κάνουμε
την εικόνα μας να μοιάζει όσο γίνεται περισσότερο με αυτό που έβλεπε
το μάτι μας την ώρα της λήψης. ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ "ΒΛΕΠΟΥΝ" ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ
ΚΟΝΤΡΑΣΤ ΑΠ'ΟΤΙ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΜΑΤΙ.

Αν δεν χρησιμοποιούμε προγράμματα μετέπειτα επεξεργασίας της εικόνας,
τότε το πρόβλημά μας λύνεται αν τραβήξουμε το θέμα μας όπως μας
προτείνει η μηχανή, αλλά να το τραβήξουμε επίσης και λίγο πιό
σκοτεινό, αλλά και λίγο πιό φωτεινό.

Πάντως "παίζοντας" με τις ταχύτητες και τα διαφράγματα, με την
εκφώτιση δηλαδή, μπορούμε να επιτύχουμε εκπληκτικά αποτελέσματα,
δίνοντας χαρακτήρα και μοναδικότητα στις εικόνες μας.
Επίσης τις ώρες που το φως είναι λιγοστό, αλλάζοντας την εκφώτιση
μπορούμε να δώσουμε την αίσθηση ότι η λήψη έχει γίνει πολύ νωρίτερα η
πολύ αργότερα μέσα στη νύχτα.
Σε συνθήκες σαν αυτές:
http://farm4.static.flickr.com/3151/233 ... 6b6e_o.jpg
http://tinyurl.com/6e34sf
http://www.howardpacificfinance.com.au/ ... vening.jpg
"παίξετε" με την εκφώτιση και θα αποζημιωθείτε απ' το αποτέλεσμα. Οι
εικόνες σας θα είναι απλά εκπληκτικές.

Κι επειδή σας κούρασα (εσάς που φτάσατε ως εδώ), θα σας ανταμείψω με
μία εκπληκτική φωτογραφία που αλίευσα στο διαδύκτιο:
http://tinyurl.com/6zu8zm
Πραγματικός πονοκέφαλος και γρίφος όσον αφορά την εκφώτισή της,
ωστόσο το αποτέλεσμα είναι υπέροχο, δεν συμφωνείτε;



Κώστας
Ηράκλειο Κρήτης
freddy
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τρί 19 Ιούλ 2011, 22:19
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ - ΕΚΦΩΤΙΣΗ

Δημοσίευσηαπό Maria K » Πέμ 01 Σεπ 2011, 9:11

Πολύ ωραία η ιδέα και η πρωτοβουλία σας Γιώργο και Κώστα. Πολύ ωραία (και χρονοβόρα) δουλειά τα άρθρα σου, Κώστα! Να συνεχίσεις γιατί θα ανατρέχουμε όλοι ακόμη κι εγώ που είμαι τεμπέλα στο διάβασμα οδηγιών.
Στέκομαι προς το παρόν στο σημείο που αναφέρεσαι στη δυνατότητα επεξεργασίας της φωτογραφίας στον υπολογιστή. Αχ, πόσες φορές έχω αναγκαστεί να διορθώσω μια φωτογραφία για να αποδοθεί πιστά αυτό που βλέπει το μάτι και δεν κατορθώνει να δει η μηχανή! Πρόσφατο παράδειγμα η παρακάτω φωτογραφία του προχθεσινού δειλινού στην Παλαιά Επίδαυρο:
Εικόνα
Διορθωμένη η φωτογραφία και πάλι «μπλεδίζει». Βλέπει δηλαδή, μωβ αντί για το ροζ (εκείνο το παιδικό κοριτσίστικο ροζ) χρώμα που είχε εκείνη τη στιγμή και για λίγα μόνο λεπτά ο ουρανός. Βέβαια, πρέπει να πω ότι μου αρέσει αυτό το παιχνιδάκι επεξεργασίας στον υπολογιστή, μόνο που, προσωπικά, αποφεύγω γενικά το πολύ έντονο σκοτείνιασμα και το οξύ κοντράστ όταν πρόκειται για λήξη στο φως της ημέρας με εξαίρεση της λήψεις με λυκόφως που κι εκεί προσπαθώ να κρατώ το μέτρο που μου υπαγορεύει το προσωπικό μου γούστο.
Μαρία Καββαδία
Αθήνα, Αργυρούπολη-σύνορα Ηλιούπολης, 120μ


Και που είσαι χιονοσύννεφο εμένα τι με νοιάζει
Αφού το μόνο που μπορείς είν’ το τρελό αγιάζι.
Άβαταρ μέλους
Maria K
 
Δημοσιεύσεις: 3061
Εγγραφή: Τετ 06 Απρ 2011, 19:01
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ (Αργυρούπολη-Ηλιούπολη)

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΜΕΤΡΗΣΗ - ΕΚΦΩΤΙΣΗ

Δημοσίευσηαπό freddy » Σάβ 03 Σεπ 2011, 2:19

Μαρία μου, δεν ξέρω ποιό πρόγραμμα επεξεργασίας χρησιμοποιείς, εγώ μπορώ να σου μιλήσω για το Photoshop, όπου
κάνουμε τα εξής (αφού ανοίξουμε το αρχείο). Image -> Adjustments -> Color Balance κι εκεί πλέον παίζουμε με την χρωματική ισορροπία
στους σκοτεινούς, στους μεσαίους και στους ανοιχτούς τόνους. Δοκίμασέ το αυτό το "παιχνιδάκι" όπως λες. Έχει πλάκα.
freddy
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τρί 19 Ιούλ 2011, 22:19
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης


Επιστροφή στο Τεχνικά Θέματα Φωτογραφίας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron