Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Εδώ συζητάμε για τεχνικά θέματα φωτογράφισης του καιρού!

Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό freddy » Πέμ 01 Σεπ 2011, 18:59

Συνεχίζουμε λοιπόν σε αυτό το μήνυμα ασχολούμενοι αποκλειστικά πλέον με το θέμα της φωτογράφισης
ηλεκτρικών (αστραπων-κεραυνών).

Πάμε πρώτα στην ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΗΛΕΚΡΙΚΩΝ ΤΗ ΝΥΧΤΑ:

ΚΙΝΗΣΗ ΠΡΩΤΗ: Όπως για όλες τις νυχτερινές φωτογραφίες , χρησιμοποιούμε απαραιτήτως ΤΡΙΠΟΔΟ.

ΚΙΝΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ:Πρέπει να βρεθούμε κάπου ψηλά, ώστε να έχουμε καλύτερη θέαση του ουράνιου θόλου.
Όμως ΠΡΟΣΟΧΗ.Οι κεραυνοί δεν αστειεύονται. Πρέπει να προστατευτούμε από αυτούς. Οι ανοιχτές ταράτσες
δεν είναι η καλύτερη θέση , ούτε και η ανοιχτή ύπαιθρος. Πρέπει να υπάρχει "κεραμμύδι" πάνω απ' το κεφάλι μας.
Ιδανικά επομένως είναι μικρά δωμάτια που βρίσκονται πάνω στις ταράτσες, η τα μπαλκόνια διαμερισμάτων σε ψηλούς ορόφους.
Οι προστατευμένες αυτές θέσεις είναι ασφαλείς όχι μόνο για μας, αλλά και για μηχανή μας, που, στην καλύτερη περίπτωση, μπορεί
απλά να πέσει μια σταγόνα στο φακό της και να μας καταστρέψει τις φωτογραφίες μας, ενώ στην χειρότερη θα καταστραφεί η ίδια
η μηχανή από τη βροχή.

ΚΙΝΗΣΗ ΤΡΙΤΗ: Εντοπίζουμε το σημείο του ουρανού όπου εμφανίζονται τα ηλεκτρικά και στρέφουμε εκεί τη μηχανή μας.
Αν έχουμε ηλεκτρικά σε διάφορες κατευθύνσεις, τότε είναι μάταιο να προσπαθούμε να τα "πιάσουμε" όλα.
Αναγκαστικά θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας σ'εκείνη την περιοχή του ουρανού όπου πέφτουν τα περισσότερα, η
σ'εκείνα που βλέπουμε πιό εύκολα και ανεμπόδιστα.

ΚΙΝΗΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Επιλέγουμε ευρυγώνιο φακό (η ρυθμίζουμε τον μεταβλητής εστιακής απόστασης φακό μας -ζουμ- στις θέσεις που αντιστοιχούν
σε ευρυγώνιο φακό). Κι αυτό γιατί, όσο περισσότερο από τον ουράνιο θόλο καταγράφουμε, τόσο μεγαλύτερη πιθανότητα
έχουμε να βρεθεί το ηλεκτρικό μέσα στο καρέ μας (όλοι ξέρουμε ότι τα ηλεκτρικά δεν πέφτουν πάντα στο ίδιο ακριβώς σημείο).
Το αρνητικό βέβαια είναι ότι οι ευρυγώνιοι φακοί "απομακρύνουν" το θέμα κι έτσι το ηλεκτρικό θα φαίνεται πιό μακρινό, άρα πιό μικρό.
Προσωπικά προτιμώ να μην το "χάσω" κι ας βγει μακρινό . Εξάλλου έχω τη δυνατότητα αργότερα να κόψω (crop) την εικόνα μου και να το φέρω έτσι πιό κοντά.
Εξαίρεση είναι οι πολύ μακρινές καταιγίδες, όπου μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε νορμάλ η και σπανιότερα τηλεφακό.

ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΜΠΤΗ: Συνθέτω την εικόνα μου. Βλέπω που θα βάλω τα κτίρια
http://dsc.discovery.com/news/2008/11/2 ... -zoom.html
τον ορίζοντα
http://www.flickr.com/photos/kuzeytac/2763734090/
η οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θέλω να περιλαμβάνει το καρέ μου
http://www.flickr.com/photos/thelightni ... hotostream

ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΤΗ: Εστιάζω (νετάρω) την εικόνα μου ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ και "ΚΛΕΙΔΩΝΩ" εκεί την εστίαση, για να μην την αλλάξω κατά λάθος.
Την ευαισθησία του φιλμ (ΙSO) την έχω στο 100, για να αποφύγω τον "κόκκο" -το θέμα αυτό της ευαισθησίας του φιλμ θα αναπτυχθεί σε άλλο μήνυμα.

ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΤΗ: Κάνω μία δοκιμαστική λήψη για να δω πως καταγράφονται όλα όσα είναι στο καρέ μου. Αν για παράδειγμα έχω
πολλά και έντονα φώτα πόλης κοντά μου, τότε θα πρέπει να το λάβω αυτό υπόψιν, ώστε η εικόνα μου να μην είναι ανεπιθύμητα υπερφωτισμένη.
Ρυθμίζω ανάλογα το διάφραγμα(αν κι εγώ προσωπικά προτιμώ να το έχω στο f/16 και να αλλάζω μόνο την ταχύτητα).

ΚΙΝΗΣΗ ΕΒΔΟΜΗ: Εαν επιθυμώ σε κάθε καρέ να έχω ΕΝΑΝ ΜΟΝΟ ΚΕΡΑΥΝΟ, τότε σε αυτό θα με βοηθήσει το να μετρήσω κατά προσέγγιση
τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα σε δύο κεραυνούς και να βάλω αντίστοιχη ταχύτητα κλείστρου. Αν για παράδειγμα μεσολαβούν χοντρικά 30 δευτερόλεπτα,
τότε βάζω ταχύτητα κλείστρου 30sec.
Εαν θέλω σε ένα καρέ να έχω δύο η και περισσότερα ηλεκτρικά, τότε αυξάνω τον χρόνο έκθεσης (αυτό βέβαια ,όπως καταλαβαίνεται,δεν μπορώ να το κάνω αν η υπόλοιπη εικόνα είναι πολύ φωτεινή).
Έχοντας λοιπόν σαν ΣΤΟΧΟ να πιάσω ΟΛΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ σε μιά καταιγίδα όπου αυτά σκάνε με συχνότητα 1/20sec, τραβώ απανωτά καρέ των 20sec.

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν:
Έχουμε την μηχανή σε τρίποδο , βρισκόμαστε σε προστατευμένο χώρο, επιλέγουμε φακό ευρυγώνιο, εστιάζουμε(νετάρουμε) στο άπειρο, επιλέγουμε ευαισθησία φιλμ 100, διάφραγμα ανάλογο ώστε το σκηνικό της καταιγίδας να βγει όπως το επιθυμούμε από άποψη φωτεινότητας, και χρόνο έκθεσης ίσο με τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα σε 2 ηλεκτρικά.

Κάποιες σημειώσεις:

α) Το ιδανικό είναι να τραβάμε ηλεκτρικά μακριά από φώτα πόλης.
http://www.wunderground.com/wximage/vie ... l&number=5
Εκεί δεν προβληματιζόμαστε για τον χρόνο έκθεσης.Του δίνουμε έτσι μεγάλες τιμές, και ένα και δύο και πέντε λεπτά αν θέλουμε. Η βάζουμε την ταχύτητα κλείστρου στην θέση B(bulb) πατάμε το κουμπί λήψης, το αφήνουμε, και το ξαναπατάμε για να τερματίσουμε την λήψη μετά την εμφάνιση του ηλεκτρικού.
H αφήνουμε να καταγραφούν πολλά ηλεκτρικά στο ίδιο καρέ, αν αυτό επιθυμούμε
http://www.island-bound.com/Lightning-S ... erior.html

β)Πρόβλημα υπάρχει όταν σκάσει κεραυνός πολύ κοντά μας. Η φωτογραφία μας τότε θα βγει πολύ φωτεινή κι ο κεραυνός δεν θα καταγραφεί σωστά.
http://www.flickr.com/photos/europeweat ... otostream/
Σάυτήν την περίπτωση θα μας βοηθήσει το αν είχαμε επιλέξει μεγάλη τιμή διαφράγματος (f/16). Επιπλέον μπορούν να βοηθήσουν τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας , κάτι που δεν συνηθίζεται να χρησιμοποιούμε, παρά μόνο στην φωτογράφιση κεραυνών κατά τη διάρκεια της μέρας.

γ) Τι γίνεται αν ΔΕΝ χρησιμοποιήσουμε τρίποδο; Η φωτογραφία μας τότε θα είναι κουνημένη, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ.
Κι αυτό, όπως καταλαβαίνετε, επειδή η διάρκειά του είναι πολύ μικρή.

Τέλος ΦΩΤΟΦΡΑΦΙΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ:
Αν τη μέρα χρησιμοποιήσουμε την παραπάνω "συνταγή" της νύχτας (μεγάλοι χρόνοι έκθεσης), τότε δεν έχουμε καμμιά πιθανότητα επιτυχίας.
Το αποτέλεσμα θα είναι ένα κατάλευκο καρέ, πλήρως "καμμένο" κι αυτό γιατί στον χρόνο που το διάφραγμα θα είναι ανοιχτό (20 δεύτερα π.χ.),
το φως που θα περάσει απ' τον φακό και θα καταγραφεί, θα είναι τόσο- μα τόσο-πολύ, που το καρέ μας θα "καεί" εντελώς.

Μια λύση είναι να καταγράφουμε την καταιγίδα με βιντεοκάμερα και ακολούθως στον υπολογιστή να απομονώσουμε το καρέ που περιέχει το
ηλεκτρικό. Το θετικό σ' αυτήν την περίπτωση είναι ότι δεν χάνουμε ούτε ένα ηλεκτρικό. Όμως το αποτέλεσμα δεν θα ειναι καλό, θα υστερεί
πολύ σε ποιότητα η εικόνα μας, λόγω χαμηλής ανάλυσης.

Η λύση σε αυτήν την περίπτωση είναι το ΦΙΛΤΡΟ ΟΥΔΕΤΕΡΗΣ ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ.
Ένα ειδικό "τζαμάκι" που θα τοποθετήσουμε μπροστά στον φακό, το οποίο μειώνει δραματικά το φως που περνάει μέσα στην μηχανή.
Είναι κάτι σαν τα τζάμια που υπάρχουν στις μάσκες ηλεκτροκόλλησης , η σαν τα ειδικά γυαλιά που βάζουμε όταν θέλουμε με ασφάλεια
να παρατηρήσουμε μια ηλιακή έκλειψη.
Το φίλτρο αυτό θα επιτρέψει στον χρόνο των 20 δεύτερων να περάσει στη μηχανή τόσο φως ,ώστε να μην "καεί" το καρέ μας,
ενώ δεν θα εμποδίσει την ισχυρή λάμψη του ηλεκτρικού να καταγραφεί.
Το φίλτρο αυτό υπάρχει σε διάφορες διαβαθμίσεις (ανάλογα με το ποσοστό του φωτός που "κόβει" και το προμηθευόμαστε από καλά
φωτογραφικά καταστήματα.
Εννοείται με τρίποδο πάντα όλα αυτά (ακούγεται παράδοξη η χρήση του την ημέρα, με τα φίλτρα αυτά όμως,
το τρίποδο είναι απαραίτητο όπως και τη νύχτα).

Κώστας
Ηράκλειο Κρήτης
freddy
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τρί 19 Ιούλ 2011, 22:19
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό nNoe » Παρ 02 Σεπ 2011, 8:25

Kωστή,ίσως σ αυτό ακριβώς το post να άξιζε να αναφερθεί το θέμα της φωτ.μηχανής.Θυμάμαι τον ευατό μου να ψάχνει εναγωνίως το bulb ενω πολύ απλά η μηχανή μου δε το διέθετε ή να το βρίσκω αλλά να μη εχει τη δυνατότητα εξ αποστάσεως λιετουργίας,με αποτέλεσμα να έχω εγώ συνεχώς το δαχτυλό μου πναω στο κουμπί εξασκώντας έτσι πιεση πανω στη μηχανή,και αναπόφευκτα κουνώντας την έστω και ελαφρά.(στη φωτο,το bulb ειναι πατημενο με το χερι,τ αποτελέσματα οπως σωστα ειπες δεν επηρέασαν το ηλκετρικό,αλλά τα φώτα πάθανε ζαλάδα. )Εικόνα
Πρέπει δλδ η μηχανή μας να διαθέτει αυτες τις δυνατότητες που περιγράφεις στις επιλογές που έχουμε πχ στο διάφραγμα η στη ταχύυτητα κλειστρουΣ.Σ αντιθετη περίπτωση πρέπει να μάθουμε τις δυνατότητες της μηχανής μας και να προσπαθήσουμε να επωφεληθούμε απ ότι μας δίνει.Αν θα θελες να κανεις καποια σχολια σ αυτο.. :roll:

Ενα δέυτερο που θα θελα να σχολιάσω ,έχει να κάνει με το που στρέφουμε το φακό μας.Αν εχουμε τη δυνατότητα να ξέρουμε η να βλέπουμε την κίνηση του καταιγiδοφόρου νέφους,νομίζω οτι καθώς "ερχεται'" προς το μέρος μας,πολλοί κεραυνοί φαινεται να πέφτουν ακριβως ΜΠΡΟΣΤΑ απο το νέφος,και πολλοί επισης στο τέλος του.Οταν ερχεται δλδ το νέφος,να βλέπουμε πρωτα λιγο τη κινηση του και να σημαδεόυμε αν εχουμε τη δυνατότητα στην εμπροσθοφυλακή του .....(πανω σ αυτό,οσοι εχον παρατηρησει της κινήσεις καταιγιδων θα μπορουσαν να προσφέρουν στη συζήτηση).

Τέλος ,αυτό που λες στην 6η ΚΙΝΗΣΗ.
Τι εννοεις ακριβως λεγοντας επιλεγω τη συνθεση?Οι κερυανοι πεφτουν σχετικά αλοπρόσαλλα.Πως το εννοεις?Δε το πιανω :oops:

Τα συγχαρητηρια μου για τα αρθρα,πισυετω ειναι πολυτιμα . :)
*nNoe*

http://armenistis87b.blogspot.com/

"Ιn Hellasweather,we trust"
Άβαταρ μέλους
nNoe
 
Δημοσιεύσεις: 2071
Εγγραφή: Τετ 30 Μαρ 2011, 8:17
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ(ΚΥΨΕΛΗ)

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό GeoKats » Παρ 02 Σεπ 2011, 11:27

Πολύ καλές οι οδηγίες.
Εδώ και 2 μήνες περίπου αγόρασα μια compact φωτογραφική και με αυτή κατάφερα και "τσάκωσα" κάποιους κεραυνούς με ρύθμιση του κλείστρου στο μέγιστο της ταχύτητάς του στα 8sec.
Μια ωραία κεραυνοφωτογραφία που τσάκωσα ήταν αυτή:
Εικόνα

Σε αυτό το σημείο είναι και η απορία μου:
Εικόνα

Με τις ίδιες ρυθμίσεις ο κεραυνός αυτός "κάηκε". Για την ακρίβεια όμως, εκείνη τη στιγμή είχαν "σκάσει" 2 κεραυνοί σχεδόν ταυτόχρονα (με διαφορά miliseconds) και μάλιστα ο δεύτερος ήταν αντικατοπτρισμός του πρώτου. Τι έφταιξε σε αυτή την περίπτωση;
Το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης φωτογραφίας είναι "προϊόν" photoshop. Έστω και με αυτή την επεξεργασία, κατάφεραν να φανούν οι διακλαδώσεις του κεραυνού στα δεξιά της, αλλά όχι όμως οι 2 κεραυνοί ξεχωριστά.

Η πρώτη φωτογραφία δεν έχει πειραχτεί με κάποιο πρόγραμμα.
Κατσαμάς Γιώργος
Νέος Κόσμος

Sky is the limit.
Άβαταρ μέλους
GeoKats
 
Δημοσιεύσεις: 50
Εγγραφή: Παρ 10 Ιουν 2011, 12:22
Τοποθεσία: Νέος Κόσμος, Αθήνα

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό csath07 » Παρ 02 Σεπ 2011, 12:39

Γιώργο καταρχάς συγχαρητήρια για τις πρώτες απόπειρες κεραυνοφωτογράφισης! Και γω νέος είμαι σε αυτό το τομέα. Το βράδυ της 26-27/5 αποτέλεσε ένα καλό "σχολείο" για μένα όπου δοκίμασα κάποια πράγματα και θέλω να τα μοιραστώ μαζί σας μήπως φανούν χρήσιμα σε κάποιους. Κεραυνούς εγώ βλέπω (και έχω καλή ορατότητα για να τους φωτογραφίσω στο "πιατο") προς τα δυτικά μου.

Επίσης Κώστα πολλά συγχαρητήρια για το μεράκι σου και το χρόνο και το κόπο σου να μας μεταφέρεις τις γνώσεις σου μέσα απο υπερπολύτιμα και πολυ χρηστικά άρθρα!!! Εύγε!

Όταν οι κεραυνοί είναι σχετικα μακριά (όπως πχ αυτοί που θα σας δείξω παρακάτω όπου εγώ είμαι κέντρο και οι κεραυνοί σκάνε Ελευσίνα περίπου και μακρύτερα) δοκιμάζω f/5.6 με 7-8 το πολύ και ταχύτητα 20''-30'' ανάλογα. Στα 30'' εμένα η φωτογραφία παίρνει πολύ φως καθως έχω όλη τη δυτική Αθήνα να μεσολαβει σε μένα και τους κεραυνούς, οπότε δοκιμάζω 20'' ή και χαμηλότερα (γρηγορότερα).

Η πρώτη μου προσπάθεια εκείνη τη νύχτα, ήταν χάλια καθώς στους μακρυνούς κεραυνούς έβαλα f 10 (μεγαλο) και βγήκαν σχετικά θαμποί. Έτσι έχασα πανέμορφους κεραυνούς όπως τον παρακάτω:

Εικόνα

Εδώ όλο το "χαμένο" σετ: http://antisimvatikos.blogspot.com/2011 ... st_27.html με ταχύτητα 25'' και ISO 100. Βέβαια, στη μικρή οθόνη της φωτογραφικής, όλα φαίνονταν "ωραία" και "εστιασμένα" οπότε δεν άλλαξα τις ρυθμίσεις... που να ήξερα και γω... δεν πειράζει, απο τα λάθη έμαθα. Όταν λοιπόν έφαγα τη ψυχρολουσία βλεποντας τις στον υπολογιστή, ευτυχώς ο καιρός μου έδωσε άλλη μια ευκαιρία μετά μέσα στη νύχτα και αυτη τη φορά δοκίμασα με f/8 με εμφανώς καλύτερο αποτέλεσμα:

Εικόνα

Όλο το "καλό" σετ εδώ: http://antisimvatikos.blogspot.com/2011/05/part-ii.html

Αν τύχει κάτι τόσο καλό νυχτερινο, θα δοκιμάσω να πειραματιστώ με f μικρότερο (πχ 7, 6, 5.6)

Στις χτεσινές που ήταν πολύ μακριά ο κεραυνός δεν έβγαλα και πολλά συμπεράσματα. Δοκίμασα f 5.6 με 13'' (μετά, πχ με 20'', έπαιρνε πολύ φως λόγω της πόλης η φωτογραφία και οι μακρυνοι αχνοι κεραυνοί δεν φαίνονταν) και ISO 100 και είχα ένα τέτοιο αποτέλεσμα:

Εικόνα

Όλο το σετ εδώ: http://antisimvatikos.blogspot.com/2011 ... chive.html

Αν οι κεραυνοί είναι κοντά (μέσα στη πόλη), κάτι που δεν μου έχει τύχει νύχτα από τότε που πήρα τη φωτογραφική, θα δοκιμαζα μεγαλύτερο f γύρω στο 8-10. Από όσο έχω διαβάσει σε κάποια site απο αλλους φωτογραφους, το f σε τετοιες περιπτώσεις δεν πρέπει να περνά το 11, αλλά αυτό προσωπικά δεν το έχω δοκιμάσει, οπότε απλά το μεταφέρω σαν δική τους εμπειρία.

Το ISO το έχω στο 100. Εχω δοκιμάσει σε μακρυνούς κεραυνους να το βάλω στο 200 αλλά επειδή έχω πολλά φώτα μπροστά μου, δεν ήταν καλή ιδέα :D
Χρήστος Ν / Κυψέλη - Αθήνα 150m / 38.0 Ν - 23.7 E
Αρχεία - Φωτογραφικό υλικό - Αναφορές: http://antisimvatikos.blogspot.com/

Αφιέρωμα: H δύναμη του Καιρού στην Αθήνα: http://tinyurl.com/nk2ebj3
csath07
 
Δημοσιεύσεις: 1120
Εγγραφή: Κυρ 03 Ιούλ 2011, 21:46
Τοποθεσία: Κυψέλη - Αθήνα

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό aspyriris » Παρ 02 Σεπ 2011, 17:33

Παίρνω πάσα από τον Νόε όσον αφορά τη δυνατότητα των μηχανών. Και επεκτείνομαι στους φακούς. Είπε για παράδειγμα ο Κώστας ότι ένα βήμα είναι να εστιάσουμε στο άπειρο. Αν δεν σου δίνει αυτή τη δυνατότητα ο φακός, είσαι καταδικασμένος; Ελπίζω όχι. Μένει βέβαια να έρθουν οι καταιγίδες, να κάνουμε και τα πρώτα πειράματα παίζοντας με διάφραγμα και ταχύτητα.Υποθέτω από ότι είπε ο Χρήστος, όταν είσαι σε χωριά (πχ Ιθάκη) με ελάχιστα φώτα, μάλλον πας προς χαμηλό f, πχ 5.6.
Τέλος πάντων και πάλι μπράβο στον Κώστα για το χρόνο που αφιερώνει, δε μένει πια παρά να πειραματιστούμε στην πρώτη ευκαιρία ;)

Άγγελος
Βαθύ Ιθάκης
aspyriris
 
Δημοσιεύσεις: 120
Εγγραφή: Πέμ 09 Ιουν 2011, 17:21
Τοποθεσία: Ιθάκη

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό freddy » Παρ 02 Σεπ 2011, 19:10

1)Έχεις δίκιο Γιώργο (νΝώε). Εννοείται πως πρέπει ,όλα όσα περιγράφω στο άρθρο αυτό, η μηχανή να ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΙ.

Πρόσεξε όμως. Αυτό δεν έχει ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με την τιμή της, η το πόσο σούπερ μοντέρνα είναι. Απλά θα σου πω ότι η πρώτη μου
μηχανή ήταν μια ZENITH της δεκαετίας του '70, πλήρως χειροκίνητη, με απηρχαιωμένο φωτόμετρο, καλά μηχανικά μέρη όμως.
Επειδή όμως ήταν "σωστή" μηχανή, είχε στις ταχύτητες ΚΑΙ τη θέση bulb. Φραπέ δεν έφτιαχνε, αλλά το bulb το είχε........

Πρόσεξε και το άλλο. Η αναφορά μου στην χρήση της ταχύτητας bulb δεν αφορά το μεγαλύτερο ποσοστό κεραυνοφωτογραφιών,
αλλά μόνο σε ακραίες περιπτώσεις , να είσαι κάπου πολύ-πολύ σκοτεινά -μην έχεις φώτα πόλης δηλαδή- και να μην θες να τραβάς
απανωτά καρέ, αλλά μόνο όταν "σκάσει" ηλεκτρικό, τότε να διακόπτεις τη λήψη. Η όταν θες μέσα στο ίδιο καρέ να καταγράψεις δύο, τρία,
η ...σαραντατρία ηλεκτρικά. http://www.greeksky.gr/files/photos/atm ... 6Storm.htm
Στις περισσότερες φωτογραφήσεις ηλεκτρικών οι ταχύτητες που έχουν οι μηχανές πριν την bulb , έως και 60'' δηλαδή, είναι υπεραρκετές.

Για να μην βγεί κουνημένη η φωτό, όντως χρειάζεται τηλεχειρισμός (ντεκλασέρ) όταν τραβάμε με ταχύτητες bulb. Ένα καλό (βαρύ και σταθερό) τρίποδο
βέβαια , περιορίζει πάρα πολύ το πρόβλημα, αλλά το ιδανικό είναι ο τηλεχειρισμός.

2)Για το άλλο που λες, στρέφουμε τον φακό όπως είπα στην κατεύθυνση που πέφτουν τα πολλά ηλεκτρικά. Μιλούσα εδώ για πολυκυταρικές καταιγίδες,
όπου ηλεκτρικά σκάνε παντού γύρω μας.Στα πολλά (η σ'αυτά που βλέπουμε πιό άνετα) λοιπόν ηλεκτρικά , κι όχι με τη μηχανή στο χέρι να τρέχουμε
από το μπροστινό στο πίσω μπαλκόνι του σπιτιού και τούμπαλιν...
Όταν έχουμε ένα κύτταρο (όχι από πάνω μας όμως) σε κάποια απόσταση, τότε ο ευρυγώνιος φακός θα το καλύψει και , με ελαφρά μετατόπιση του τριπόδου, θα
συνεχίσει να το καλύπτει σε όλη την πορεία του.

3) Επιλέγω τη σύνθεση. Είπα σε κάποιο σημείο ότι θα νετάρω σε κάποιο μακρινό κτίριο η στον ορίζοντα αν θυμάσαι. Ε, μετά απ' αυτό, δεν θα αφήσω εκεί τη
μηχανή, αλλά θα την στρέψω έτσι ώστε να βλέπει περισσότερο ουρανό. Θα αφήσω όμως να φαίνεται και λίγο "γη" στο κάτω μέρος του καρέ. Πόσο λίγο θα αφήσω; Και μήπως θέλω να προσθέσω και σε πρώτο πλάνο κάτι; Ένα δέντρο; Ένα κοντινό χαμηλό κτίσμα; Η μήπως δεν μ'ενδιαφέρει η καταιγίδα αυτή καθεαυτή και θέλω οπωσδήποτεκαι και την Ακρόπολη π.χ. στο πλάνο μου;

Ελπίζω να βοήθησα.
freddy
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τρί 19 Ιούλ 2011, 22:19
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό freddy » Παρ 02 Σεπ 2011, 20:52

Άγγελε , όλοι οι φακοί εστιάζουν ΚΑΙ στο άπειρο.
Πάμε παρακάτω.
Γιώργο Κατσάμα, τις φωτό σου δεν τις βλέπω.Μου βγάζει στη θέση του ένα βατραχάκι μέσα σε ένα...παγάκι...

Χρήστο, οι φωτογραφίες του πρώτου σετ είναι όντως πιό θολές, σάυτό όμως δεν φταίει σε καμμία περίπτωση
η τιμή του διαφράγματος*. Η τιμή αυτή επηρεάζει την ποσότητα του φωτός που θα πέσει πάνω στο φιλμ (αισθητήρα)
και όχι την ευκρίνεια της εικόνας. Η τελευταία εξαρτάται από άλλους παράγοντες , τους εξής :
ποιότητα φακού(πολύ-πολύ σημαντικό, αλλά και δαπανηρό),
εστίαση(νετάρισμα) της εικόνας
και σταθερότητα της μηχανής.
Στο σετ αυτό, μάλλον δεν είχες νετάρει σωστά, κάτι που έκανες στο δεύτερο.
Και πάλι όμως, αν θες την άριστη οξύτητα , πρέπει να πας σε (πολυυυυυυυυυύ) ακριβούς φακούς.
Γιατί όμως αυτό, τη στιγμή που υπάρχει και το sharpen στα προγράμματα επεξεργασίας; ;)

Να πω και δύο λόγια σχετικά με το διάφραγμα και πως το χειρίζομαι εγώ προσωπικά στις κεραυνοφωτογραφίες (σε άλλες
ιστοσελίδες ίσως δείτε διαφορετικές οδηγίες ,που δεν θα σας πω αν είναι σωστές η λάθος, εγώ μόνο την προσωπική μου
εμπειρία προσπαθώ να καταθέσω).

Η φωτογράφιση ηλεκτρικών κατά τη νύχτα είναι στην ουσία φωτογράφιση νυχτερινού τοπίου, μέσα στο οποίο θα σκάσει
και το ηλεκτρικό. Με την σκέψη αυτή , πρέπει να επιλέξω ταχύτητες-διαφράγματα-ευαισθησία φιλμ τέτοιες ώστε το νυχτερινό τοπίο
να βγει έτσι όπως το θέλω.
Προσωπικά επιλέγω ευαισθησία 100 (για την μεγαλύτερη δυνατή ευκρίνεια και έλειψη "κόκκου"), μεγάλες τιμές διαφράγματος (f/11-f/16) ,ώστε να μπορώ
με μεγαλύτερη άνεση να "παίξω" με τις ταχύτητες και να πάω σε μεγαλύτερους χρόνους, και ταχύτητα ίση με τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα σε δύο ηλεκτρικά.
Καθαρά εμπειρικά, ένα διάφραγμα f/16 και μιά ταχύτητα 20''-30'' , σε ένα πλάνο όπου έχω και φώτα πόλης σε κάποια απόσταση από μένα,
είναι πολύ καλός συνδυασμός.Επιπλέον η μεγάλη τιμή διαφράγματος βοηθάει στην περίπτωση που θα σκάσει πολύ κοντά ένα ηλεκτρικό.
Αν τώρα το γενικό φως του τοπίου είναι λίγο, κι εγώ θέλω να βγάλω πιό φωτεινό το σύνολο της εικόνας, τότε μπορώ να ανοίξω το διάφραγμα
από λίγο έως αρκετά. Αν το φως του τοπίου είναι πολύ και κοντινό (αστικό τοπίο) τότε με f/16 , θα αναγκαστώ να πάω σε λήψεις των 5''-10'' (ανεξάρτητα
αν τα ηλεκτρικά "σκάνε" κάθε 20'') ώστε το καρέ μου να μην είναι υπερφωτισμένο.
Δείτε εδώ για παράδειγμα
http://www.flickr.com/photos/31000196@N02/3811856595/
πόσο πολύ έχει υπερφωτιστεί η εικόνα (λόγω χαμηλής τιμής του f θεωρώ πιθανότερο, κι όχι λόγω μεγάλου χρόνου έκθεσης-αφού οι άνθρωποι
δεν έχουν βγει "κουνημένοι"), που η λήψη φαίνεται να έχει γίνει μέρα. Εξαρτάται λοιπόν και από το τι αποτέλεσμα θέλουμε να έχουμε.

Τυφλοσούρτες βέβαια στη φωτογραφία δεν υπάρχουν και γι αυτό κι εγώ προτιμώ να λέω τι αποτέλεσμα δίνει η μεταβολή της κάθε παραμέτρου .
Επίσης λέω ότι, πριν αρχίσουμε να "κυνηγάμε" τα ηλεκτρικά, καλό είναι να κάνουμε κάποιες δοκιμαστικές λήψεις, ώστε να δούμε
πως βγαίνει το γενικό μας πλάνο. Να δούμε για παράδειγμα πως θα φαίνεται η πόλη στην ακόλουθη φωτό, πριν αρχίσουμε να ασχολούμαστε
με τα ηλεκτρικά της
http://www.flickr.com/photos/25221543@N08/4081802270/

Έχουμε λοιπόν τη γνώση στα χέρια μας (τι κάνει η αλλαγή της κάθε παραμέτρου), τις συγκεκριμένες συνθήκες της κάθε καταιγίδας και του περιβάλοντος
μέσα στο οποίο την φωτογραφίζουμε και ευτυχώς επιπλέον (με τις ψηφιακές μηχανές) την δυνατότητα να δούμε άμεσα τι έχουμε τραβήξει.
Οπότε εδώ έρχεται η προσωπική κρίση, το μεράκι, ο πειραματισμός και στο τέλος η εμπειρία να δέσουν το σύνολο. Είπαμε, όχι τυφλοσούρτες...

Tέλος, ας μην ξεχνάμε και την δυνατότητα αλλαγής της φωτεινότητας της εικόνας με τα προγράμματα επεξεργασίας, όπου-ως γνωστόν-
το υλικό εισαγωγής είναι προτιμότερο να είναι υπό παρά υπέρ-φωτισμένο.

Και κάτι τελευταίο: Η εστίαση στο άπειρο με τους φακούς χειροκίνητης εστίασης είναι πολύ απλή. Τερματίζουμε το φακό και είμαστε αμέσως στο άπειρο.
Με τους φακούς αυτόματης εστίασης όμως έχουμε ένα θεματάκι. Αν τους πάμε με το χέρι στο τέρμα, η εστίαση δεν θα είναι στο άπειρο, αλλά λίγο "πέρα από αυτό"...
Κι αυτό διότι οι φακοί αυτοί στην προσπάθειά τους να εστιάσουν στην κάθε απόσταση, "παίζουν" λίγο δεξιά-αριστερά μέχρι να σταθεροποιηθούν.

Ελπίζω να βοήθησα
Να ευχηθώ πετυχημένες προσπάθειες (οι καταιγίδες που είναι,οεο;)
Κώστας
Ηράκλειο Κρήτης


* κάθε φακός έχει σχεδιαστεί να έχει την μεγαλύτερη οξύτητα για συγκεκριμένη τιμή f, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα...μικρές δηλαδή οι διαφορές.
freddy
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τρί 19 Ιούλ 2011, 22:19
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ

Δημοσίευσηαπό GeoKats » Παρ 02 Σεπ 2011, 21:36

Αν και δεν σκέφτηκα ποτέ να παγώσω βάτραχο σε... παγάκι και να το φωτογραφίσω ως "καλλιτεχνική" φωτογραφία, οι φωτογραφίες μου φαίνονται στο μήνυμά μου... "Re: Θέματα φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΕΡΑΥΝΩΝ-ΑΣΤΡΑΠΩΝ
Γιώργο καταρχάς συγχαρητήρια για τις πρώτες απόπειρες κεραυνοφωτογράφισης! Και γω νέος είμαι σε αυτό το τομέα.." από csath07 » Παρ Σεπ 02, 2011 2:39 pm, το μήνυμα του csanth07 που φαίνεται ότι τις βλέπει.. anywayz..
Κατσαμάς Γιώργος
Νέος Κόσμος

Sky is the limit.
Άβαταρ μέλους
GeoKats
 
Δημοσιεύσεις: 50
Εγγραφή: Παρ 10 Ιουν 2011, 12:22
Τοποθεσία: Νέος Κόσμος, Αθήνα


Επιστροφή στο Τεχνικά Θέματα Φωτογραφίας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron